Mitä Soini ja Obama rukoilevat?

Ulkoministeri Timo Soini vierailee Yhdysvalloissa 1.-4. helmikuuta. Hän osallistuu mm. presidentti Barack Obaman isännöimään perinteiseen, kansalliseen rukousaamiaiseen (National Prayer Breakfast) Washingtonissa. Vuosittain järjestettävän aamiaisten isäntänä toimii USA:n kongressi. Järjestelyistä vastaa vuonna 1935 perustettu uskonnollispoliittinen, fundamentalistinen järjestö, Fellowship, tuttavalliselta nimeltään The Family. Kyseessä on maailman vaikutusvaltaisin kristillinen järjestö, joka on verkostoitunut syvälle sekä USA:n että muun maailman poliittiseen establishmentiin. Liikkeen teologia on eliittifundamentalismia, joka siunaa USA:n globaalin hegemonian, jumalallistaa poliittisen vallan ja vaurauden, vastustaa järjestelmällisesti työväenliikkeitä niin USA:ssa kuin muualla maailmassa ja opettaa, että uusliberalistinen laissez-faire talouspolitiikka on Jumalan tahto.

Näyttökuva 2016-01-26 kello 16.06.36Näyttökuva 2016-01-26 kello 16.23.30

Myös Suomessa on alettu järjestää rukousaamiaisia National Prayer Breakfastin mallin mukaan. Ensimmäinen aamiainen järjestettiin Helsingin Kalastajatorpalla 11.3.2015. Suomen rukousaamiaisen taustavaikuttajina on joukko kristittyjä liikemiehiä ja yksityishenkilöitä. Koollekutsujana toimi kristillisdemokraattien kansanedustaja Sauli Ahvenjärvi. Tilaisuuteen kutsutaan kansanedustajien lisäksi muuta yhteiskunnallista kermaa politiikan, valtionhallinnon, tieteen ja talouden alueilta. Kuten Washingtonissa, vieraslista on salainen. Kansanedustaja Ahvenjärvi totesi tilanteen luonteesta: ”On tällainen joukko, joka uskoo siihen, että kun kokoonnutaan yhteen kaikkivaltiaan Jumalan eteen ja pyydetään siunausta Suomen maalle ja kansalle, silläkin on oma arvonsa”.

Rukousaamiaisen ja Jeesus Nasaretilaisen sanoman ero on huikea, kuin yö ja päivä. Kun Nasaretilainen kutsui luokseen raajarikot, rammat, yhteiskunnan päähänpotkitut, niin rukousaamiainen kutsuu luokseen voittajat, vahvat ja hyvinvoivat. Yhteiskunnan pohjasakalle ja ulossuljetuille suunnattu evankeliumi on käännetty nurinniskoin. Köyhien sanomasta on tehty valikoidun eliitin evankeliumia. Aamiaisrukouksessa köyhille suunnattu vapauttava sanoma on sidottu. Evankeliumista on tullut osa uhreja tuottavaa valtajärjestelmää.

Kun Jeesus kaatoi rahamiesten pöytiä temppelissä, niin aamiaisrukoilijat pystyttävät niitä takaisin. Jeesus haastoi oman aikansa yhteiskunnan valtoja ja voimia, jotka syrjäyttivät ihmisiä ja tuottivat uhreja. Nyt aamurukouksissa lauletaan vallan lauluja, vallitsevaa eriarvoistavaa politiikkaa siunaten, taloushegemonian ja kestävyysvaje-Jumalan nimissä, samaan tapaan kuin kirkkohallitus järjestämässään puoluejohtajien vaalipaneelissa Tuomiokirkon kryptassa keväällä 2015. Poliittinen hegemonia otetaan annettuna ja pyhitetään kristillisyydellä.

Ulkoministeri Soini on varmasti itseoikeutettu kunniavieras kun Suomen rukousaamiainen tullaan järjestämään kevättalvella uudemman kerran. Soini saa tuoda tuoreet rukousterveiset ja rohkaisua maailman poliittisilta vaikuttajilta sitoa evankeliumi ideologiaan, jonka päämääränä on hyvinvointivaltion lopullinen purkaminen ja köyhien ja heikkojen jättäminen oman onnensa nojaan, markkinoiden, voittajien ja rikkaiden tähden. Näin toteutuvat Jeesuksen sanat: Jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on. Matt 25:29

 

Mainokset

2 vastausta artikkeliin “Mitä Soini ja Obama rukoilevat?

  1. Muuten varmaan ihan ok mielipide, mutta tuo Matteuksen evankeliumin lainaus oli ihan päin prinkkalaa. Sanat kyllä olivat nuo, mutta asiayhteys jotain vallan muuta. Mun mielestä sen, joka vaivautuu ihan julkaisemaan tekstiään vaikuttaakseen kanssaihmisten mielipiteisiin, pitää tuntea lähdekirjallisuutensa eikä käyttää sitä vastoin alkuperäistä tarkoitusta omaa mielipidettään pönkittääkseen.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s